Nasza strona korzysta z plików cookies, aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenia podczas przeglądania naszej witryny. Pliki cookies, które wykorzystujemy, pomagają nam w dostarczaniu spersonalizowanych treści i dostosowywaniu witryny do Twoich potrzeb. Mogą również pomóc nam w identyfikowaniu problemów technicznych na stronie i w jej poprawie. Klikając przycisk "Zaakceptuj", wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

CPM kontra ERP 

23 lipca 2022 | Aktualności PL
 

System CPM (Corporate Performance Management) wiele osób kojarzyć może także ze skrótami takimi jak BMP (Business Performance Management) czy EPM (Enterprise Performance Management). Wszystkie te terminy odnoszą się do oprogramowania, które służy do zarządzania wydajnością organizacji (tj. firmy lub korporacji). Ze względu na mnogość i różnorodność dostępnych na rynku rozwiązań ciężko jest wyznaczyć granicę pomiędzy kompleksowym systemem CPM a ERP.  Co to jest CPM i jakimi procesami można zarządzać przy jego pomocy? Czym różni się od ERP? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. 

Co to jest CPM?

Kilkanaście lat temu do zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa wykorzystywać trzeba było szereg narzędzi takich jak Outlook Soft, Hyperion, Cognos, czy Cartesis. Generowało to oczywiście szereg problemów związanych z integracją narzędzi, które obecnie wchłonięte zostały przez trzech największych dostawców (SAP, Oracle i IBM). System CPM odpowiedzialny jest przede wszystkim za monitorowanie wydajności w całej firmie. Dzięki integracji danych ze źródeł takich jak aplikacje ERP, systemy e-commerce, back-office, front-office rzetelne prognozowanie staje się dużo łatwiejsze. Głównym celem CPM jest poprawa wydajności finansowej, która monitorowana jest przy pomocy indywidualnie definiowanych wskaźników KPI.  

Czym CPM różni się od ERP?

Systemy ERP składają się najczęściej z wielu aplikacji, których zadaniem jest automatyzacja powtarzalnych i czasochłonnych procesów w danym dziale. Przykładem takiego rozwiązania mogą być choćby programy do ewidencji czasu pracy, kontroli stanów magazynowych, zarządzania finansami lub wdrażania i szkolenia nowych członków zespołów.  W porównaniu do ERP system CPM jest przede wszystkim bardziej funkcjonalny, szerszy, bezpieczny i precyzyjny. W większości średnich i większych firm aplikacje ERP wykorzystywane są na niższych i średnich szczeblach. Są one przydatne w codziennej pracy, ale nie dają pełnej możliwości zarządzania wydajnością przedsiębiorstwa. Profesjonalny system CPM docenią najbardziej osoby odpowiedzialne za analizowanie, planowanie i podejmowanie strategicznych decyzji.

Jak transformować finanse z systemami CPM?

Na rynku granica pomiędzy systemami często się zaciera. Mnogość i różnorodność dostępnych rozwiązań związane jest przede wszystkim z nieustannie rosnącym zapotrzebowaniem. Często praktyką wśród starszych dostawców oprogramowania jest dyskontowanie CPM do wielomilionowych transakcji dotyczących HCM (Human Capital management), łańcucha dostaw czy ERP. W praktyce jednak nie da się przeprowadzić Transformacji finansów bez systemów CPM. 

Jak użytkowanie systemów wpływa na zespoły finansowe?

W wielu firmach inwestycje w ERP mogą mieć wyższy priorytet od CPM. Niestety bardzo często oznacza to, iż wdrożenie i zarządzanie zmianami jest znacznie bardziej czasochłonne. Dzięki CPM grupy IT są w stanie zachęcić zespoły finansowe do uwzględnienia czynników takich jak ryzyko czy prognoza. To właśnie dzięki tego typu działaniom zagwarantować można nieustanny i swobodny wzrost. Jedną z największych zalet systemów CPM jest możliwość rzetelnej analizy danych w czasie rzeczywistym. Warto zwrócić też uwagę, iż jest to warstwa do zarządzania ponad wszystkimi systemami transakcyjnymi. Z tego właśnie powodu rozwiązanie to cieszy się największą popularnością na najwyższych szczeblach, które w dużym stopniu odpowiedzialne są za przyszłość danego przedsiębiorstwa. Podejmowanie dobrych decyzji biznesowych nie jest łatwym zadaniem, jeśli nie ma się dostępu do rzetelnych i kompletnych informacji. 

Jakimi procesami można zarządzać dzięki CPM?

Oprogramowanie typu Corporate Performance Management doskonale sprawdza się w przypadku procesów takich jak: 

– planowanie strategiczne 

– analizowanie 

– budżetowanie i prognozowanie 

– modelowanie scenariuszy 

– opracowywanie globalnych i lokalnych strategii 

– zamknięcie finansowe i konsolidacja 

– monitorowanie rentowności 

– obliczanie amortyzacji dodatków kapitałowych 

– konsolidowanie walut 

– udostępnianie i raportowanie podatku osobowego od osób prywatnych 

– sprawozdawczość zarządcza i statutowa 

– wykrywanie błędów i nieprawidłowości 

Dedykowane systemy są w stanie zagwarantować transparentność wszystkich powyższych procesów. Jest to niezwykle istotne nie tylko z perspektywy wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, ale także i bezpieczeństwa. Na szczególną uwagę zasługuje tu aspekt minimalizowania ryzyka nadużyć ze strony mniej uczciwych pracowników. Możliwość szybkiego wykrywania błędów oraz śledzenia historycznych zmian lub obiegu dokumentów to tylko niektóre z zalet związanych z implementacją nowoczesnego systemu CPM. 

Czy opłaca się inwestować w generyczne systemy ERP?

Generyczne aplikacje i moduły ERP są jednym z najbardziej ograniczających kreatywność i efektywność pracy narzędzi. Niska cena niedopasowanych rozwiązań potrafi odwrócić skutecznie uwagę od braku niezbędnych funkcjonalności. Wielu dostawców generycznego oprogramowania poświęca też zbyt wiele czasu na kwestie związane z dopasowaniem wyglądu czy stylu. Działania tego typu podnoszą w sztuczny sposób koszty wdrożenia oraz niepotrzebnie wydłużają czas implementacji. 

Inwestycja w generyczne oprogramowanie może okazać się z tego powodu znacznie bardziej kosztowna, niż mogłoby się to w pierwszej chwili wydawać. Problemem jest tu przede wszystkim kwestia uzależniania przedsiębiorstwa od zewnętrznego dostawcy oprogramowania, który w modelu biznesowych postawił na ilość, a nie jakość. Inwestycja w profesjonalny i dopasowany do potrzeb system CPM jest dużo rozsądniejszym rozwiązaniem, ponieważ nie ogranicza on w sztuczny sposób wzrostu i rozwoju firmy.