Analiza finansowa podstawą wieloletnich prognoz u potentata na rynku deweloperskim
Jeden z największych deweloperów mieszkaniowych w Polsce, firma istniejąca na rynku od ponad 20 lat i notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, będąc na etapie dynamicznego rozwoju, zaczęła mieć problem z konsolidacją danych, dotyczących kolejnych inwestycji, a wykonana na ich podstawie analiza finansowa stały się priorytetem. To była jedyna droga, aby odpowiedzialnie planować kolejne ruchy biznesowe. Incube CPM który z klientem współpracuje od ponad 10 lat, zajął się modyfikacją dotychczasowego systemu, tak aby sprostać nowym wyzwaniom klienta.
IBM Planning Analitycs (TM1) to rozwiązanie dopasowane do potrzeb
Obecnie pracujemy nad trzecim modelem rozwiązania stworzonego 12 lat temu. Ostatnie wdrożenie miało miejsce 8 lat temu. W tym czasie zmianie uległy m.in. sytuacja na rynku nieruchomości oraz struktura firmy. Oba te czynniki wymusiły wprowadzenie zmian, z których obecnie korzysta spółka.
Jako bazę traktujemy hurtownię danych, która zawiera informację o ilości: mieszkań, garaży, sklepów, komórek lokatorskich - wraz z kluczowymi informacjami opisowymi zawierającymi między innymi daty sprzedaży i rezerwacji. Taka Baza Inwestycji służą do dalszych analiz. Aktualny model stworzony w IBM Planning Analytics posiada trzy punkty wejściowe, z których wpływają dane z zewnątrz. Pierwszym są informacje o kosztach, zarówno tych poniesionych jak i tych planowanych dotyczących całej inwestycji. Drugi to wpływy. Te z wykonania, czyli wpłaty od klientów oraz przyszłe, uzależnione od wybranego harmonogramu. Trzecie miejsce to informacje o inwestycji. Mamy więc wszystkie dane: ile jest mieszkań, jaką mają powierzchnię, jaki mają standard, ile jest garaży, jakiego typu, ile jest komórek lokatorskich, czy są sklepy, jakie są ich ceny, ceny za metr, wartość sprzedaży, daty rezerwacji, daty sprzedaży, daty przekazania itd. Istotną różnicą pomiędzy tym modelem, a poprzednim jest to, że więcej informacji dostajemy z zewnątrz, a dane są bardziej zintegrowane. Dzięki temu, pracownicy mogą w granicach nadanych uprawnień sprawnie poruszać się w modelu analitycznym stworzonym w TM1.
Jako bazę traktujemy hurtownię danych, która zawiera informację o ilości: mieszkań, garaży, sklepów, komórek lokatorskich - wraz z kluczowymi informacjami opisowymi zawierającymi między innymi daty sprzedaży i rezerwacji. Taka Baza Inwestycji służą do dalszych analiz. Aktualny model stworzony w IBM Planning Analytics posiada trzy punkty wejściowe, z których wpływają dane z zewnątrz. Pierwszym są informacje o kosztach, zarówno tych poniesionych jak i tych planowanych dotyczących całej inwestycji. Drugi to wpływy. Te z wykonania, czyli wpłaty od klientów oraz przyszłe, uzależnione od wybranego harmonogramu. Trzecie miejsce to informacje o inwestycji. Mamy więc wszystkie dane: ile jest mieszkań, jaką mają powierzchnię, jaki mają standard, ile jest garaży, jakiego typu, ile jest komórek lokatorskich, czy są sklepy, jakie są ich ceny, ceny za metr, wartość sprzedaży, daty rezerwacji, daty sprzedaży, daty przekazania itd. Istotną różnicą pomiędzy tym modelem, a poprzednim jest to, że więcej informacji dostajemy z zewnątrz, a dane są bardziej zintegrowane. Dzięki temu, pracownicy mogą w granicach nadanych uprawnień sprawnie poruszać się w modelu analitycznym stworzonym w TM1.
Rzetelna analiza finansowa wymaga jednorodnych danych
Najważniejszym aspektem modyfikacji jest zebranie w jednym miejscu danych ze wszystkich spółek co umożliwiło szybszą i dokładniejszą analizę oraz onlinowy dostęp do danych przez centralę spółki.
Jak wyjaśnia prowadząca projekt Ewa Bielecka, Team Leader w Incube CPM, dążyliśmy do tego, aby dane te można było weryfikować i kontrolować na bieżąco. I to się udało.
– Mamy wszelkie informacje sprzedażowe. Dostajemy informacje z hurtowni, ile mieszkań się sprzedało i kalkulujemy jaka była średnia cena za metr, jakie były upusty i inne informacje, które muszą być pokazane w raportach do managerów, czy dalej do właścicieli. Następnie z tych informacji system tworzy overheady, koszty ogólnospółkowe dotyczące inwestycji, zasilane z hurtowni danych. A w dalszej kolejności generuje z nich per spółka: raporty finansowe jak cashflow, bilans, rachunek wpływów, do których dostęp będzie natychmiastowy – wylicza ekspertka.
Jak wyjaśnia prowadząca projekt Ewa Bielecka, Team Leader w Incube CPM, dążyliśmy do tego, aby dane te można było weryfikować i kontrolować na bieżąco. I to się udało.
– Mamy wszelkie informacje sprzedażowe. Dostajemy informacje z hurtowni, ile mieszkań się sprzedało i kalkulujemy jaka była średnia cena za metr, jakie były upusty i inne informacje, które muszą być pokazane w raportach do managerów, czy dalej do właścicieli. Następnie z tych informacji system tworzy overheady, koszty ogólnospółkowe dotyczące inwestycji, zasilane z hurtowni danych. A w dalszej kolejności generuje z nich per spółka: raporty finansowe jak cashflow, bilans, rachunek wpływów, do których dostęp będzie natychmiastowy – wylicza ekspertka.
Nieruchomości to biznes długofalowy
Zakup działki, zaprojektowanie inwestycji, sprzedaż mieszkań – to działania, które zajmują lata. Od pomysłu do finalizacji mija sporo czasu, dlatego właśnie dział analiz i planowania jest strategiczny i należy wspierać go odpowiednimi systemami. Wdrożone przez Incube CPM narzędzie w postaci IBM Planning Analytics opracowuje dane, które są wykorzystywane do robienia prognoz i planów na kolejne lata. Na podstawie harmonogramu wpływów wiadomo jakie będą przychody z inwestycji, ile trzeba przeznaczyć na koszty i na podstawie tego ustalane są formy finansowania działań spółki.