Nasza strona korzysta z plików cookies, aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenia podczas przeglądania naszej witryny. Pliki cookies, które wykorzystujemy, pomagają nam w dostarczaniu spersonalizowanych treści i dostosowywaniu witryny do Twoich potrzeb. Mogą również pomóc nam w identyfikowaniu problemów technicznych na stronie i w jej poprawie. Klikając przycisk "Zaakceptuj", wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

Business Intelligence – co to jest? Jakie narzędzia BI będą przydatne w każdej firmie? Analiza rozwiązań BI. Case studies.

9 listopada 2023 | Analiza biznesowa PL
 

Każda firma zmaga się z mnóstwem danych, które trzeba przetworzyć i zrozumieć – zadanie niemal niemożliwe do zrealizowania bez dodatkowych pomocy. To duży współczesny problem, związany z Big Datą. Odpowiedzią na niego jest Business Intelligence. Przedsiębiorstwo, które wdroży BI, często zwiększa swój zwrot z inwestycji nawet o kilkaset procent. Jakie rozwiązania do analityki biznesowej powinieneś wykorzystać w swojej firmie?

Czym jest Business Intelligence? Definicja

Business Intelligence (BI, analityka biznesowa) to proces polegający na przetwarzaniu określonych danych w informacje, a następnie w precyzyjną wiedzę. W skrócie: wiedza to wyciąganie wniosków i tworzenie korelacji danych, a takie działania pozwalają przedsiębiorstwom działać efektywniej. Dzięki narzędziom BI organizacje podejmują lepsze decyzje biznesowe.

Co powinno zawierać narzędzie BI?

Rozwiązania BI mogą być podstawowym narzędziem do podejmowania decyzji biznesowych oraz opracowywania strategii. Uzyskane dane wykorzystuje się w całej firmie – od działu marketingu i sprzedaży po HR, czy produkcję. Narzędzie do analityki biznesowej musi być zatem jak najbardziej przyjazne dla pracowników oraz dostępne na wszystkich poziomach w danej firmie.

Niegdyś za wszystkie procesy Business Intelligence odpowiadał dział IT (wymagano specjalistycznej wiedzy, np. zaawansowana znajomość języka SQL czy rozbudowana obsługa skryptów). Obecnie wybiera się raczej rozwiązania oparte na chmurze – proste w użyciu, elastyczne, umożliwiające łatwe skalowanie. Jedna platforma BI, zintegrowana z różnymi aplikacjami, to podstawa.

Dobre rozwiązanie BI da się rozpoznać po tym, że łączy się z wieloma źródłami danych (zewnętrznymi i wewnętrznymi), umożliwiając ładowanie, konsolidację i integrację informacji. Potrzebna jest aplikacja, która przeprowadzi rozszerzone analizy (z wykorzystaniem funkcji uczenia maszynowego), zautomatyzuje przygotowywanie danych, przyspieszy procesy decyzyjne i zmniejszy ryzyko wystąpienia błędów.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom z zakresu analizy biznesowej użytkownicy mają łatwy dostęp do analiz predykcyjnych i prognozowania – to pozwoli dostrzegać wzorce oraz przewidywać przyszłe wyniki i trendy. Inteligentne narzędzia BI pozwalają dokonać wizualizacji danych i automatycznie przekształcać dane w wykresy, grafy itd. Co ważne, obsługa narzędzi BI nie wymaga posiadania umiejętności kodowania.

Wszystkie wymienione właściwości posiada narzędzie od firmy IBM – IBM Cognos Analytics. Co warto o nim wiedzieć?

Czym charakteryzuje się IBM Cognos Analytics?

Narzędzie IBM Cognos Analytics jest jedną z propozycji, jaką przygotowało IBM. To rozwiązanie Business Intelligence, które posłuży do modelowania i eksploracji danych, predykcji. Warto użytkować je razem z IBM Cognos Controller oraz IBM Planning Analytics.

Najważniejsze funkcjonalności tego narzędzia to:

  • Modelowanie danych WWW – przesyłanie, pozyskiwanie, łączenie i modelowanie danych (narzędzie BI z łatwością łączy informacje z arkuszy kalkulacyjnych i plików CSV). Współpracuje ze źródłami danych w chmurze lub środowisku lokalnym, m.in. z bazami danych SQL, Google BigQuery, Amazon, Redshift.
  • Eksploracja danych i predykcja – narzędzie pozwala uzyskać dokładniejszy wgląd w dane bez odwoływania się do zaawansowanych analiz. Odpowiada za prognozowanie predykcyjne, drzewa decyzyjne, asystenta AI.
  • Interaktywne panele kontrolne i raporty korporacyjne – narzędzie gwarantuje elastyczność i mobilność – z pojedynczej instancji próbnej może korzystać nawet 5 użytkowników, nieprzebywających w jednym pomieszczeniu. Funkcja „przeciągnij i upuść dane” pozwala stworzyć automatyczne wizualizacje szczegółowych prezentacji danych.
  • Mobilność – narzędzie jest dostępne również w wersji mobilnej, pozwalającej na dostęp do danych i alertów w każdym miejscu i czasie, bezpośrednio z telefonu w trybie 24/7.
  • Asystent Cognos – samoobsługowy, zawsze dostępny, oparty na AI. Pomaga szybko i łatwo uzyskać ważne analizy finansowe: wystarczy wpisać zapytanie. Widoczne odpowiedzi dotyczą własnych firmowych danych, a nie przypadkowych informacji z internetu.
  • IBM Watson – platforma AI. Pomaga przetwarzać, analizować, interpretować dane w czasie rzeczywistym. Wykorzystuje do tego rozwinięte technologie AI, np. analizę obrazów, automatyzację, robotykę procesową, uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego.

IBM Cognos Analytics – case study

Znasz już teorię na temat IBM Cognos Analytics. Co z praktyką? Nic tak dobrze nie podsumuje możliwości narzędzia, jak case study. Trzy zagraniczne firmy zdecydowały się opowiedzieć o swoich doświadczeniach z rozwiązaniem BI od IBM. Zobacz, jakie wrażenia ma każda z nich.

Elkjøp Nordic AS – podstawowe informacje

Norweska firma Elkjøp Nordic AS to jeden z największych sprzedawców detalicznych elektroniki użytkowej w regionie nordyckim, tj. Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Islandii, Grenlandii i Wyspach Owczych. Jest częścią Dixons Carphone PLC. W roku finansowym 2019-2020 przedsiębiorstwo odnotowało rekordowe przychody (w wysokości 41,5 miliarda NOK), utrzymując dobrą passę przez kolejne lata. Zarząd i pracownicy nie ukrywają, że firma zawdzięcza ten sukces IBM Cognos Analytics.

Elkjøp Nordic AS – wpływ technologii BI

Elkjøp zaczęło wykorzystywać technologię BI i analitykę biznesową u schyłku lat 90. ubiegłego wieku. Norweska firma korzystała z lokalnych wersji oprogramowania IBM Cognos Analytics od 1999 roku. Raporty BI i pulpity nawigacyjne odgrywały coraz większą rolę w codziennych działaniach kadry kierowniczej. Intensywne zmiany obciążały jednak system lokalny (dashboardy wymagały więcej zasobów obliczeniowych niż raporty). Firma potrzebowała nowocześniejszego rozwiązania, które pozwoliłoby na łatwe skalowanie platformy BI – w celu dostosowania narzędzia do intensywnego rozwoju przedsiębiorstwa. Zdecydowała się na IBM Cognos Analytics, dostępne w chmurze (oprogramowanie SaaS).

Elkjøp ochoczo przyjęło wersję IBM Cognos Analytics 11.0. Dzięki narzędziu usprawniono treści, wprowadzono pulpity nawigacyjne i wsparto samoobsługę. Użytkownicy docenili nowoczesne UI – a zwłaszcza nowy panel sprzedaży. Efekty były piorunujące. W roku finansowym 2019/2020, podczas wyprzedaży przy Black Friday, wyniki sprzedaży były najlepsze w historii firmy. Przedsiębiorstwo zawdzięcza wiele IBM, które okresowo zwiększyło pojemność chmury, bez żadnych przestojów. Po zakończeniu intensywnego okresu IBM usunęło dodatkową moc obliczeniową. To była nieoceniona pomoc. Warto nadmienić, że takie elastyczne skalowanie nie byłoby możliwe w systemach lokalnych BI. W roku finansowym 2019-2020 Elkjøp zwiększyło swoje całkowite przychody ze sprzedaży na rynku nordyckim o 9%. Od tego czasu sprzedaż utrzymuje się na wysokim poziomie.

Przygoda IBM Cognos Analytics z firmą Elkjøp wciąż trwa. Na początku 2020 roku wprowadzono interaktywne dashboardy na urządzeniach mobilnych. Rok później odbyła się ostateczna migracja platformy IBM Cognos Analytics do chmury. Firma zyskała niebywałą elastyczność.

Case study L’Oreal – kim był Zdenek Hanzal i jak współpracował z BI?

Omówmy teraz przypadek L’Oreal, wiodącej na świecie firmy kosmetycznej. Swoją efektywność przedsiębiorstwo zawdzięcza narzędziom IBM oraz Zdenkowi Hanzalowi, starszemu architektowi analitycznemu. Przez 6 lat był członkiem-przewodnikiem zespołu projektowego COMPASS Grupy L’Oreal – globalnego rozwiązania L’Oreal F&A. Zostało ono zbudowane na dwóch platformach: IBM Planning Analytics (obsługiwanej przez silnik obliczeniowy TM1) oraz IBM Cognos Analytics (kluczowe strategiczne narzędzie BI). Zespoły projektowe z L’Oreal na całym świecie wykorzystywały to drugie rozwiązanie BI do planowania finansowego i raportowania. 

Migracja zespołu L’Oreal COMPASS do nowszej wersji IBM Cognos Analytics 11 umożliwiła korzystanie z automatycznych testów. To pozwoliło z kolei szybko weryfikować wnioski (na podstawie tysięcy raportów analitycznych), co oznaczało oszczędność czasu i kosztów.

Zdenek wraz ze swoim zespołem projektowym uznali, że globalna baza użytkowników L’Oreal odniosłaby większe korzyści dzięki bardziej zintegrowanemu i spersonalizowanemu UX. Stworzono zatem portal COMPASS, za pośrednictwem którego użytkownicy mogli odkryć możliwości IBM Planning Analytics i IBM Cognos Analytics.

Ponadto zespół L’Oreal COMPASS zidentyfikował workflow, przeprowadzał szeroko zakrojone testy. Odkryto pomocne techniki, np. kodowanie różnych modułów kolorami czy dodawanie ikonografii do systemu nawigacji. W czasie prac zespół projektowy mógł liczyć na doskonałą współpracę z IBM. Ulepszony interfejs IBM Cognos Analytics 11 – według Zdenka – otworzył drzwi do wszystkich funkcjonalności narzędzia. Odzew na portal COMPASS był w przeważającej mierze pozytywny. Bez dwóch zdań – rozwiązanie okazało się wielkim sukcesem.

Przyszłość Business Intelligence

Systemy BI są nieustannie rozwijane, dostosowywane do aktualnych wymogów i wykorzystywane do nowych zadań. Przyszłość całej branży rysuje się w kolorowych barwach. Nic dziwnego – coraz więcej organizacji podkreśla, że zaawansowane raportowanie to przyszłość i wielka szansa, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Właściciele firm decydują się zakupić specjalne oprogramowania do analityki biznesowej (jak IBM Cognos Analytics), podjąć współpracę ze specjalistycznymi zewnętrznymi organizacjami lub zatrudnić własnego analityka danych.

Pojawiają się coraz bardziej rozbudowane rozwiązania bazujące na technologii OLAP i eksploracji danych, a także różnorodne narzędzia do ekstrakcji danych. Bardzo możliwe, że dalszy rozwój obejmie sieć Business Intelligence (jako nowa metoda kształtowania architektury organizacyjnej).