Nasza strona korzysta z plików cookies, aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenia podczas przeglądania naszej witryny. Pliki cookies, które wykorzystujemy, pomagają nam w dostarczaniu spersonalizowanych treści i dostosowywaniu witryny do Twoich potrzeb. Mogą również pomóc nam w identyfikowaniu problemów technicznych na stronie i w jej poprawie. Klikając przycisk "Zaakceptuj", wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

Cele budżetowania – kluczowe aspekty i strategie zarządzania finansami

27 września 2023 | PL Planowanie i Analityka
 

Budżetowanie to fundamentalny proces zarządzania finansami w każdej firmie. Ale co zrobić, aby nie wpaść w pułapkę źle przemyślanych strategii? Jak sięgnąć dalej niż większość i skutecznie kontrolować wydatki? Oszczędzaj i planuj z głową  –  oraz odpowiednimi narzędziami. W tym artykule przyjrzymy się trzem głównym celom budżetowania w firmie oraz strategiom, które pomagają je osiągnąć.

3 najważniejsze cele budżetowania w przedsiębiorstwie. Po co właściwie to robimy?

Przyszłościowe planowanie zasobów firmy

Jednym z głównych celów budżetowania jest umożliwienie planowania przyszłości Twojej firmy. Dzięki budżetowi możesz określić, ile pieniędzy będzie dostępnych w danym okresie i jak można je jak najlepiej wykorzystać. To istotne dla wszystkich przedsiębiorstw  –  zarówno tych niewielkich, jak i bardziej rozbudowanych –  które muszą inwestować w rozwój swojej działalności. 

Spojrzenie w przyszłość za sprawą budżetowania pozwala także na rozsądne prognozowanie przychodów i wydatków związanych z sytuacją ekonomiczną.

Skuteczna kontrola wydatków

Kolejnym ważnym celem budżetowania jest kontrola wydatków. Poprzez dokładne śledzenie, na co tak naprawdę firma wydaje pieniądze (i w jakiej ilości), można zidentyfikować niepotrzebne wydatki. To bardzo często przekłada się na zmianę strategii finansowej firmy i zwiększenie rentowności organizacji.

Oszczędzanie i inwestowanie? 

Budżetowanie umożliwia również oszczędzanie pieniędzy na cele długoterminowe oraz inwestowanie ich w sposób efektywny. Bez budżetu trudno jest świadomie odkładać środki na inwestycje finansowe umożliwiające rozwój firmy. Dzięki odpowiedniej strategii budżetowania możesz ustalić na przykład to, jaki procent przychodów można regularnie przeznaczać na oszczędności i konkretne inwestycje.

Pamiętaj: W ostatnich miesiącach, kiedy „cena” pieniądza jest bardzo wysoka, oszczędzanie może nie przynieść wymiernych skutków. Aby to wiedzieć i rozumieć, należy planować i budżetować przepływy pieniędzy w organizacji.

Strategie zarządzania finansami

Wiesz już, jakie są cele budżetowania  –  teraz warto dowiedzieć się, co możesz robić, aby je osiągnąć. Przede wszystkim warto stosować pewne strategie zarządzania finansami. Poniżej kilka przykładów, które sprawdzają się u naszych klientów.

Dokładne śledzenie wydatków

Prowadzenie spisu wydatków pomaga zrozumieć, na co naprawdę firma wydaje pieniądze. Ale śledzenie wydatków w Excelu,, szczególnie w dużej firmie, jest ogromnie czasochłonne i męczące. W Incube pomagamy naszym klientom pokonywać ograniczenia ręcznego budżetowania dzięki nowoczesnym platformom planistycznym. Zresztą patrzenie wstecz to wciąż za mało  –  niezbędne jest też wykorzystanie analityki predykcyjnej.

Tworzenie realistycznego budżetu

Budżet powinien być realistyczny i uwzględniać wszystkie stałe wydatki, takie jak opłaty za prowadzenie biura, księgowości czy kredyty. Ale co jeśli wydatki zmieniają się bardzo dynamicznie, podobnie jak cała sytuacja ekonomiczna  –  nie tylko w obrębie Twojej firmy, ale i całego rynku? Planowanie i budżetowanie w takich warunkach jest ogromnym wyzwaniem dla wielu organizacji, ale wiemy,  jak temu zaradzić. 

cele budżetowania w firmie

Ważne są trzy filary: High Frequency Planning, High Accuracy i High Participation. Chcesz wiedzieć więcej? Chętnie opowiemy Ci o tym w ramach naszych konsultacji planowania i budżetowania. Na teraz zapamiętaj, że należy korzystać z maksimum danych (wewnętrznych, gromadzonych od lat w Excelach i zewnętrznych, np. systemach ERP czy CRM.). Pamiętaj jednak, że żadne z wymienionych źródeł danych nie jest w stanie w pełni pomóc Ci w procesie budżetowania. Takie narzędzia pomagają analizować stan obecny, nie są jednak w stanie przygotować analizy „co, jeśli”.

Wdrożenie Beyond Budgeting w organizacji

Jeśli znasz już dobrze swoje cele budżetowania w firmie i chcesz pracować z nowoczesnymi metodami, przyjrzyj się tematowi Beyond Budgeting. To strategia, która pozwala na większą elastyczność, decentralizację decyzji i zwiększenie zaufania do poszczególnych jednostek operacyjnych. To metoda, która doskonale dostosowuje się do zmian rynkowych i pozwoli Ci być zawsze na bieżąco. Więcej na ten temat piszemy w artykule Czy firmy mogą funkcjonować bez budżetu?.

Jeśli potrzebujesz wsparcia we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań i nietypowych strategii  – po prostu daj nam znać.